Ligo Lier en Frans Vermeire laureaten cultuurprijs 2023

De cultuurprijs 2023 gaat naar het Centrum voor Basiseducatie Ligo  Lier met het project “Pallieder begint”.

Ligo biedt op maat gemaakte ondersteuning aan laaggeletterde volwassenen. Het centrum organiseerde een expressieworkshop waar deelnemers diverse vormen van expressie verkenden en samenwerkten aan een voorstelling. De culturele mix van deelnemers resulteerde in een uniek project dat eigenheid en culturele achtergrond benadrukte en welzijn en integratie bevorderde.

De  carrièreprijs of LiveTime Achievement Award 2023  is  voor  Frans Vermeire, uitbater en eigenaar van  Cinema Variétés in de Antwerpsestraat en van de vroegere  cinema Belgica aan de Leuvensepoort.

Variétés is één van de laatste dertien onafhankelijke cinema’s in Vlaanderen en  nog de enige van zeven bioscopen die onze stad  in het verleden telde :Roskam, Rubens, Renova, Eldorado , Belgica en Palace waren de anderen.

De 80ste verjaardag van Vermeire zal passend gevierd worden met de vertoning in het najaar van films uit de oude doos zoals o.m.  Spartacus, Sound of Music, My Fair Lady, Titanic  en West Side Story.

Schepen van Cultuur Ivo Andries : “Vandaag geven we naast de bekroning van een initiatief vooral ook erkenning aan de vele vrijwilligers in onze stad. Ze verdienen een pluim voor hun inzet waarop ze trots mogen zijn.”

De eerste prijs wordt toegekend aan een persoon of vereniging die een bijzondere artistieke of culturele prestatie heeft geleverd in het voorbije kalenderjaar.

De carrièreprijs is voor een inwoner, een gewezen inwoner of een vereniging van onze stad die zich gedurende meerdere jaren heeft ingezet voor de culturele en /of toeristische uitstraling  van Lier.