Troef begeleidt volgende zes jaar niet-beroepsactieven en werkzoekenden naar een job

Niet-beroepsactieven en werkzoekenden die zich in een kwetsbare situatie bevinden, hebben het vaak moeilijk om een job te vinden en om aansluiting te vinden bij de maatschappij. Onder de noemer Troef werken de lokale besturen van Lier, Berlaar, Nijlen en Heist-op-den-Berg de komende zes jaar samen met partners uit het werkveld om hier iets aan te doen.

De partners zijnde VDAB, het departement Werk en Sociale Economie van dec Vlaamse overheid en de partners uit het werkveld Arktos, Emino, Profo, Web en MIVAS.

Het partnerschap streeft naar 85 begeleidingen op permanente basis. De cijfers tonen duidelijk aan dat er nood is aan deze begeleiding. In Lier, Berlaar, Nijlen en Heist-op-den-Berg waren eind maart in totaal 3.248 mensen op zoek naar werk.Een toename van 11 procent ten opzichte van maart vorig jaar.  Van die werkzoekenden heeft 44 procent geen diploma middelbaar onderwijs en 51 procent is langer dan één jaar werkloos.

“We ondersteunen in de zoektocht naar werk en versterken talenten”, stelt coördinator van Troef Nick De Ruysscher ."Daarnaast gaan we aan de slag met andere thema’s zoals wonen, welzijn, zelfbeeld , financiën , netwerk…".

“We willen hierdoor kansen op de arbeidsmarkt en in de samenleving vergroten.Door onze krachten te bundelen , begeleiden we integraal een klantgericht.”

“Ik ben  zeer tevreden dat onze stad  de komende zes jaar deel uitmaakt van Troef. Alle aanwezige partners en besturen hebben de voorbije maanden hun inzet en ambitie getoond om dit project mee vorm te geven”stelt  schepen van Sociale Zaken en Welzijn Annemie Goris. “Als voorzitter van het bijzonder comité vind ik het belangrijk dat onze OCMW-cliënten,  die de meeste drempels ondervinden in hun zoektocht naar een job, een aanvullende en professionele ondersteuning krijgen.”

Troef krijgt  voor dit project financiële steun van Europa, Vlaanderen, VDAB en de lokale besturen.