Begijnhof Lier 25 jaar Unesco Werelderfgoed

Het Lierse begijnhof staat, samen met twaalf andere begijnhoven, sinds 2 december 1998 op de UNESCO Werelderfgoedlijst. De stad is terecht   fier op deze erkenning. De opname op de werelderfgoedlijst stimuleert immers de bewaring van het erfgoed.

Het stadsbestuur  zet sterk in op de verdere restauratie van het begijnhof. Tegen 2029 zijn 45 huisjes en het openbaar domein vernieuwd. Meer info over de restauratiewerkzaamheden  vind je op www.lier.be/restauratie-begijnhof.

"Het begijnhof is als UNESCO Werelderfgoed één van de belangrijkste toeristische troeven van onze stad. Erfgoed dat na 800 jaar blijft aantrekken, bewijzen de vele toeristen die Lier jaarlijks mag ontvangen en de enthousiaste verenigingen en bewoners voor wie het begijnhof een thuis is," zegt schepen van Patrimonium en Onroerend Erfgoed Sabine Leyzen.

Ook Beeldacademie Lier  zet het begijnhof mee in de kijker. Twee klassen Beeldatelier (7 tot 9-jarigen) gingen in de sfeervolle omgeving  creatief aan de slag. Geïnspireerd door de kunst van Vincent Van Gogh legden ze de tijdloze schoonheid van dit uniek erfgoed vast.

"Met deze acties verbinden we het verleden met vandaag, kunst en erfgoed én tonen we de kracht van creativiteit om geschiedenis tot leven te brengen", vervolgt  schepen  Leyzen.

Alle ontwerpen kan je bewonderen op grote doeken, verspreid over de werfhekken in het begijnhof. Verder  verschijnt er ter gelegenheid  van de 25ste verjaardag ook een setje van 5 postkaarten met een selectie van de ontwerpen.

De postkaarten zijn te koop bij Visit Lier in het stadhuis voor 1,5 euro.

Ik bewonder alle begijnhofbewoners die elke dag  begrlp  en geduld  kunnen opbrengen om te leven  met de vaak kleine en grotere hindernissen tijdens de restauratiewerkzaamheden. Begijnhofbewoners krijgen als klein bedankje een gratis setje postkaarten in de brievenbus."  aldus schepen Leyzen.