Beklijvende voordracht over WOII in Lier

Wim Govaerts , auteur van “Lier 40-45 Bevochten - Bezet - Bevrijd”    hield een met  zijn   foto's geïllustreerde   uiteenzetting over de Lierenaars  tijdens  WOII. Hij toonde eveneens filmbeelden  die uniek zijn voor de geschiedenis van onze stad.

Onderzoeker Govaerts  werd ingeleid door Edith Van den Broeck , voorzitter van  de feitelijke vereniging  Recht&Vrijheid . Voorzitter Van den Broeck stelde dat de afschuwelijke gebeurtenissen in Oekraïne , maar ook aan frontlinies wereldwijd ons nogmaals  leren dat we onze parlementaire democratie moeten koesteren en respecteren. “Ze blijft de beste, de enige waarborg voor het behoud van vrede, vrijheid en welzijn.Wij mogen dit niet/NOOIT vergeten!!”

Wim Govaerts  vertelde  over de toenemende ongerustheid van de burgerbevolking  in de dertiger jaren en begin ’40 nadat Hitler de macht had overgenomen in Duitsland , de  immense drukte in Lier tijdens de mobilisatieperiode ,  de  verplichte vlucht  uit onze stad van  alle inwoners  ,  de gedwongen tewerkstelling  van vele jonge mensen  in de oorlogsindustrie   in Duitsland  ,  de  heldhaftige strijd van het verzet enerzijds  en de collaboratie van  sommige Lierenaars met de bezetter anderzijds.

Hij herinnerde aan  het afschuwelijk  bombardement in Mortsel op 5 april 1943 met 936 slachtoffers waaronder 22  stadsgenoten en aan de periode van Hitlers vergeldingswapens V1 en V2 . Tussen oktober 44 en maart 45 werd Lier 48 keer getroffen door de ‘vliegende bommen’ met 53 dodelijke slachtoffers en 43 zwaargewonden. 8 mei 1945 eindigde de tragedie  waarbij uiteindelijk  219 stadsgenoten hun leven lieten  tijdens die vijf ellendige oorlogsjaren. Vooral zij  verdienen het om herinnerd te worden EN  wij moeten beseffen  dat vrede en vrijheid nooit definitief verworven zijn!

De unieke tentoonstelling  over 40-45 van Wim Govaerts  in het Vleeshuis , Grote Markt biedt de mogelijkheid om de herinnering levendig te houden. Ze kan nog bezocht worden  morgen zaterdag 4 en zondag 5 februari van 10 tot 17 uur.