Evi Hanssen is ambassadeur van Lierse campagne 'Ffkes bloedserieus'

Deze week start  de nieuwe campagne ‘Ffkes bloedserieus’ . Met dit project wil  het stadsbestuur  het thema van menstruatie(armoede) bespreekbaar maken in alle Lierse  scholen.

TV presentatrice   Evi Hanssen overhandigde  als ambassadeur van het project, een starterspakket aan de leerlingen van het Sint-Aloysiusinstituut . Schepenen Ivo Andries en Annemie Goris  wezen  op het belang van de campagne. "Het stadsbestuur wil met dit initiatief voorkomen dat menstruatiearmoede het functioneren van meisjes negatief beïnvloedt."

Het starterspakket bevat een praktische gids en verschillende informatiebrochures. Ook mandjes met maandverband en tampons worden op  de scholen ter beschikking gesteld.

De campagne is een project in samenwerking met het lokaal bestuur van Sint-Katelijne-Waver. Huis van het Kind van Sint-Katelijne-Waver heeft met maximale leerlingenparticipatie materiaal ontwikkeld om te kunnen werken rond sensibilisering in de klas. Deze gids maakt deel uit van het starterspakket.

Naast de lancering van het pakket wordt ook een subsidiereglement opgemaakt voor Lierse scholen om ze te ondersteunen in de aankoop van menstruatiemateriaal. “Door in te zetten op lokale maatregelen om menstruatiearmoede te bestrijden, streven we naar gelijke onderwijskansen”, stelt schepen van Onderwijs Ivo Andries.

Uit een grootschalig onderzoek van Caritas Vlaanderen vzw blijkt  immers dat 1 op 8 meisjes soms niet genoeg geld heeft om tampons of maandverband te kopen. Daarbij komt dat meisjes niet durven of willen praten over hun maandstonden en dat het schaamtegevoel versterkt wordt door gebrek aan toegang tot hygiënische middelen. 15% miste al eens de lessen  bij gebrek aan menstruatieproducten. De mentale impact van het niet kunnen aankopen van menstruatieproducten is groot.

“Met dit project wil  Lier alle vrouwelijke leerlingen toegang bieden tot menstruatiemateriaal en educatief materiaal om zo een antwoord te bieden op menstruatietaboe, verlies van onderwijstijd en menstruatiearmoede op school”, besluit schepen van Sociale Zaken A. Goris.

Eerder op de dag  bezorgden de schepenen het pakket  en openden een speciaal ingericht toilet in de Buso-school ‘De Regenboog’ aan de Kapelstraat.