Heraanleg omgeving rond Sint-Gummaruskerk

De gemeenteraad heeft beslist om aan het Team Vlaams Bouwmeester een mandaat te geven voor begeleiding van de aanstellingsprocedure voor de ontwerpopdracht van de omgeving rond de Sint-Gummaruskerk. Het gaat om het  Kardinaal Mercierplein en Heilige-Geeststraat en de  Rechtestraat stadinwaarts en Berlaarsestraat staduitwaarts.

Het Team Vlaams Bouwmeester zal de procedure begeleiden via een open oproep, waarbij een jury het gewenste ontwerpteam zal selecteren uit een aantal kandidaten.

Sinds vorig jaar werkt de aannemer volop aan de restauratie van de kerk. In 2025 starten ook in het Heilige Geesthuis grondige renovatiewerkzaamheden  om het gebouw te herbestemmen.

Het is de bedoeling  ook de omgeving rond de kerk en Heilige Geesthuis in een nieuw kleedje te steken tegen het beëindigen van de restauratie aan de Sint-Gummaruskerk.

“Het stadsbestuur wil de omgeving van de Sint-Gummaruskerk, in het historisch centrum van de stad, vernieuwen zodat de rijke geschiedenis van deze plek tot uiting komt. De ambitie is  een kwalitatieve, groene verblijfsomgeving te creëren die de verschillende culturele gebouwen en gemeenschapsfuncties rondom de kerk met elkaar verbindt. Ook de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel en andere ondergrondse leidingen zijn onderdeel van de studieopdracht”, zegt schepen van Patrimonium en Onroerend erfgoed Sabine Leyzen.