Indrukwekkende “Zing de Bevrijding”

Onder ruime belangstelling vond in de Jezuïetenkerk de tweede editie plaats van “Zing de Bevrijding” , een organisatie van de vereniging Recht&Vrijheid  in samenwerking met de Podiumacademie Lier.

“Wij leven vandaag  in spannende tijden” , stelde voorzitter Edith Van den Broeck in haar verwelkoming. “Er   zijn  de trieste gebeurtenissen in Oekraïne, Israel en Palestina waar momenteel oorlog heerst. De laatste jaren gaan sommige Europeanen door één van de somberste momenten sinds WOII. Niet alleen Europeanen, maar heel wat burgers in gans de wereld kennen thans kommer, kwel en onnodig lijden.”

Ze wees er verder op dat sinds 2013 er wereldwijd meer dan 100 oorlogen begonnen  zijn, waarvan ongeveer de helft nog steeds gaande!

Wij bij Recht & Vrijheid zijn samen met u allen bezorgd over àl het menselijk leed dat momenteel plaatsvindt. Wij verwerpen met klém élke vorm van geweld op onschuldige burgers”.

“Vanavond brengen wij hulde met muziek en met schoonheid. Hulde aan de geallieerde soldaten die hun leven gaven om ons te bevrijden van de nazi-tirannie. Aan de Oekraïners die vandaag nog altijd sterven voor vrijheid.”

De  muzikale avond  was gewijd aan historische Vrijheidsliederen. Vaak zijn het ook strijdliederen want zoals Winston Churchill, Brits politicus die een beslissende rol  speelde in de geallieerde overwinning, zei :”There are no free lunches” . Vrijheid is nooit  definitief verworven , vrijheid moet altijd bevochten en beschermd worden.

Het volwassenenkoor  Euterpe van Podiumacademie Lier en de solisten Danny Van Hoof en Robin Crauwels brachten  begeleid door een 5-koppig combo o.m. het Slavenkoor uit opera Nabucco, De Moorsoldaten , hymne van de Europese Politieke Gevangenen , Imagine  , de droom van broederschap onder alle mensen en Give peace  a chance beide van Beatle  John Lennon, Le temps des cerises, een afspraak voor betere tijden , Le chant des Partisans , het internationale  hymne van de verzetsgroepen tijdens WOII en Bella Ciao 1943, het waanzinnig populaire lijflied van de Italiaanse Partizanen.

Melissa Marien, Meester in de Dramatische Kunsten zorgde voor een stijlvolle presentatie.

Een beklijvende avond!