Investeren in cultuur loont

Wij zijn trots op de vele inwoners van onze stad die met hun talenten vreugde, ontroering en plezier brengen. Daarom maken we een vuist voor een sterk cultuurbeleid, dat iedereen toegang geeft tot verschillende vormen van cultuur. Automatisch mondt dit uit in een gevarieerd en breed aanbod en richt het zich op wie niet vanzelfsprekend in aanraking komen met kunst en cultuur. We willen dan ook dat elk kind van cultuur kan proeven. Niet enkel cultuur met de grote ‘C’, maar ook de kracht van het culturele verenigingsleven in onze stad is voor ons erg waardevol. Vandaar dat ook de liefhebbers op onze volle aandacht kunnen blijven rekenen. Een instrument bespelen, zelf aan de slag met klei of dansen, cultuur is voor iedereen en de aanwezigheid van onze academies biedt potentieel. Dat CC De Mol aan verbouwing toe is, is een vaststaand feit. Het realiseren van een nieuw of vernieuwd cultuurcentrum dat volop kan inzetten op beleving en haar rol in het cultuuraanbod, is noodzakelijk. Goed onderhouden infrastructuur, betaalbaarheid en omkadering gaan hand in hand.

Cultuur verbindt Steeds meer mensen beleven cultuur via evenementen. Lierke Plezierke draaide dan ook op volle toeren de afgelopen jaren, met de komst van unieke nieuwe evenementen. Een heus stadsfestival is onze droom, waarbij jong en oud zich aangesproken voelt door de sfeer en het aanbod van bijvoorbeeld muziek, theater of dans. Voor velen een leuke manier om kennis te maken met de stad, haar inwoners en cultuur. In de toekomst willen we graag nog meer inzetten op kunst en creativiteit in de openbare ruimte integreren in het straatbeeld, net omdat iedereen er gratis van kan genieten en geen ticket voor nodig heeft. Een stadsartiest zou kunnen instaan voor de creatie. Open Vld Lier- Koningshooikt is er van overtuigd dat blijven investeren in cultuur ontzettend veel bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van onze stad.