Lier betrapt één sluikstorter per dag

In 2023 werden 347 PV’s opgemaakt voor sluikstorten, 357 het jaar voordien . Dat betekent dat de stad de afgelopen twee jaar nagenoeg  één sluikstorter per dag heeft betrapt.

Sluikstortboetes kunnen oplopen tot 300 euro, plus de opruimkosten. Minderjarigen krijgen een voorstel om 30 uur zwerfvuil op te ruimen , ook volwassenen kunnen hiervoor kiezen.

Elke dag zetten heel wat mensen zich in voor een proper Lier: van medewerkers van de stad, Ivarem, externe aannemers tot verenigingen, organisaties en vrijwilligers. En niet te vergeten: de Lierenaars en Hooiktenaars zelf.

"Vuilnis op straat voorkomen blijft de beste aanpak voor iedereen. Bedankt dus om geen sluikstort, maar ook geen papiertjes, peuken of hondenpoep (=zwerfvuil) achter te laten. Zo kan iedereen genieten van een proper Lier”, zegt schepen van Proper Lier  Ivo Andries .

“Ook de komende tijd blijft Proper Lier een prioriteit. In het voorjaar  2025  halen we het GFT-afval op  aan huis .We houden verhoogd toezicht in de Polder van Lier en we plannen extra camera-acties . We maken ook werk van gescheiden afvalinzameling in speeltuinen en op de begraafplaatsen", stipt schepen Andries verder aan.

“Het vuilnisbakkenplan blijft doorlopen: op basis van metingen plaatsen we waar nodig extra of grotere publieke vuilnisbakken op nieuwe locaties, of worden net vuilnisbakken verwijderd.We optimaliseren bovendien de vrijwilligerswerking en blijven inwoners bewustmaken met de herkenbare Wij ❤ een proper Lier-campagne”, besluit Andries.