Nieuw MIRIAM–project in de steigers in Lier

De stad  ontvangt van de Federale Overheid 105.535 euro voor het nieuwe MIRIAM-project.Met dit bedrag kan OCMW Lier  ge durende 2 jaar aarde slag met alleenstaande moeders in armoede.

De Miriam-projecten startten in België in 2015  in vijf OCMW’s, en zijn ondertussen uitgegroeid tot een wetenschappelijk onderbouwde methodiek ter versterking van alleenstaande moeders in armoede.

In Lier worden  een 25-tal alleenstaande moeders geselecteerd , om hen zowel op individuele basis als in groeps-sessies te begeleiden en bepaalde vaardigheden te versterken, sociaal isolement weg te werken, ondersteuning te bieden op diverse levensdomeinen als werk, huisvesting, gezinsondersteuning,… .

Het doel van dat intensieve begeleidingstraject is de spiraal van armoede definitief te doorbreken.

De keuze voor deze specifieke doelgroep,  is helder: onderzoek na onderzoek wijst immers uit dat deze doelgroep een bijzonder hoog risico op armoede en sociale uitsluiting kent.

Zo leert een recente studie van oktober 2023, uitgevoerd in opdracht van de Koning Boudewijnstichting, dat het risico op armoede bij kinderen van alleenstaande moeders maar liefst 4x hoger is dan gemiddeld.

80% van hen werkt immers deeltijds, is werkloos of is niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Ze hebben dus minder inkomsten, terwijl de kosten voor een gezin en de zorg voor kinderen hoger zijn.

Met 15,3% van de kinderen tussen 0 en 3 jaar, leven ook in Lier een onaanvaardbaar hoog aantal kinderen in armoede.

Het begeleidingsproject start in Lier deze maand en loopt 2 jaar. Het is een nieuw en concreet initiatief in Lier in de volgehouden en niet aflatende strijd tegen kinderarmoede in Lier.