Op het belfort gaat het telkens om een kort fragment van een oorspronkelijke compositie of lied, 15 tot 20 seconden lang.
Op elk kwartier na het uur klinkt een oplopende reeks noten. Op elk kwartier voor het volgende uur klinkt een dalende reeks noten.
De automaat begint om 9 uur en speelt het laatst om 20 uur. Inwoners staan dus elke dag op met een ochtendlied, een fragment uit de ouverture van de opera William Tell van Gioachino Rossini , een half uur later gevolgd door ‘Ochtendstemming’ uit de Peer Gyntsuite van Edvard Grieg. Een stukje uit ‘Auld Lang Syne’ ("Ik zeg u geen vaarwel"), oorspronkelijk een Schots lied, sluit de dag af. Het volledige overzicht van de gekozen melodieën vindt u in bijlage . Vele hebben een link met de stad Lier. Ook de melodieën op het speelwerk van de Sint-Gummarustoren werden, naar jaarlijkse gewoonte, vernieuwd. Bij de keuze worden telkens enkele componisten herdacht. In 2019 weerklinken melodieën van Leopold Mozart (300 jaar geleden geboren), Jacques Offenbach (200 jaar geleden geboren) en Louis Hector Berlioz (150 jaar geleden gestorven).
Het automatische speelwerk in de toren van de Sint-Gummaruskerk is een historische installatie uit 1712, die werkt volgens het principe van een muziekdoos, in een reusachtig formaat dan wel. Elk jaar worden nieuwe melodieën op deze trommel geplaatst.