Open Vld lanceert congres “Voor een Vrij en Sterk Land”

Van 12 tot 14 mei organiseert Open Vld onder de titel ‘Voor een Vrij en Sterk Land’ het slotcongres in de reeks ‘Liberaal Vuur’. Plaats van het gebeuren : het legendarische Kuipke in Gent. Tijdens een driedaags congres worden nieuwe krijtlijnen getrokken voor het liberalisme in dit decennium.

“Vrijdag starten we de werkzaamheden met een ideologisch deel. Wat zijn de uitdagingen voor liberalen in Europa in een tijd van radicalisme en extremisme?

Zaterdag gaan we over naar de krijtlijnen van een liberaal verhaal die voor ons land relevant zijn de komende jaren. “Wij willen een sterk land, geen verdeeld land. Om een sterk België en sterk Vlaanderen te hebben, kunnen er echter veel zaken beter. Ook moet iedereen meedoen. We kunnen niet langer aanvaarden dat velen beslissen passief te blijven, niet werken en niet deelnemen aan de samenleving. Zo raken we er niet. Tot slot willen we als liberalen met ‘groene groei’ een eigen antwoord bieden op de klimaatuitdagingen,” vertelt partijvoorzitter Egbert Lachaert.

Samenwerken voor een vrij en sterk land

“Ons land efficiënter en sterker maken, doen we niet door het af te breken,” zegt Gwendolyn Rutten. “Uiteraard zijn er hervormingen nodig. Maar, die moeten op efficiëntie gericht zijn. Afbraakpolitiek en tactieken om dit land op te doeken zullen het geloof in de politiek niet herstellen.”

Iedereen doet mee!

“Een sterker land kunnen we alleen bereiken wanneer iedereen aan ons systeem bijdraagt,” zegt Vincent Van Quickenborne“Daarom moeten we tijdens een vernieuwingscongres zeker bespreken hoe we iedereen aan boord krijgen en kunnen laten deelnemen aan onze samenleving.”

Groene groei

“Liberalen staan voor een ambitieus en voluntaristisch klimaatbeleid,” zegt Lydia Peeters. “Tot nu toe lieten we het debat rond klimaatoplossingen te vaak aan links. Maar voor hen zit de enige oplossing in minder welvaart, minder groei en minder vooruitgang. Wij zijn daar de tegenpool van: door innovatie, onderzoek en geloof in onze mensen en bedrijven kunnen we die groei en zorg voor het klimaat samen laten gaan. We leggen de lat hoger om onze klimaatdoelstellingen te halen. Dat doen we niet met groene dromen maar met een blauw businessplan."

Zondag wordt afgesloten met speeches van o.m. Eerste Minister Alexander De Croo.

Het volledige programma kan u vinden op  https://www.openvld.be/een_vrij_en_sterk_land .