Parkeerticket achter voorruit binnenkort niet langer verplicht

Voor wie   nog een parkeerticket aan de automaat neemt en dus nog niet mobiel betaalt , wil de stad Lier  de regels aanpassen. Zo zal het in de toekomst niet langer verplicht zijn het parkeerticket na betaling achter de voorruit te leggen.

De nummerplaatgegevens worden immers via de parkeerautomaten digitaal geregistreerd. Dat zorgt ervoor dat het ticket van de automaat niet meer noodzakelijk is voor controles. Het stadsbestuur wil het parkeerreglement hierop aanpassen, zo moet wie op die manier parkeert vanaf dan niet meer terug naar de auto om een ticket te leggen. Dit geldt ook voor het gratis half uur-ticket dat je aan elke automaat bovengronds kan nemen en het 5 uur gratis-ticket op parking Tramweglei. De automaten blijven wel nog tickets afleveren als betalingsbewijs voor eigen gebruik door de parkeerder.

De stad voert deze maatregel in omdat steeds minder bestuurders de parkeerautomaat gebruiken.In 2022 werd 51% van de parkeerbeurten betaald via app of sms , in 2021 was dat nog 46,6%, in 2020 nog 40,1%,  de bankkaart was goed voor 31,6%, terwijl betalen met munten verder terugviel naar 17,1%.