Slachtoffers van phishing kunnen vanaf nu dag en nacht terecht bij de banken om betaalapps en kaarten te blokkeren. Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand: “Het sneller kunnen blokkeren van je bankapp kan heel veel financiële schade vermijden. Daarom is dit een belangrijke stap vooruit.” Elke dag worden meer en meer mensen slachtoffer van phishing, een vorm van online oplichting waarbij criminelen je bankgegevens stelen en vervolgens in een mum van tijd je rekening leeghalen. Tussen 1 januari 2022 en 9 november 2022 ontving de Economische Inspectie 10.376 meldingen over phishing . Waarschijnlijk ligt het echte aantal slachtoffers zelfs nog veel hoger, omdat niet iedereen aangifte doet bij het Meldpunt van de FOD Economie. Wie slachtoffer wordt van phishing moet meteen alle bankkaarten en apps blokkeren. Voor kaarten kon dat al een hele tijd 24/7 via Card Stop (078/170 170). Fraudeurs hebben vandaag echter geen bankkaart meer nodig om geld over te schrijven naar hun rekeningen. Daarom moeten slachtoffers ook meteen al hun mobiele en online bankapplicaties blokkeren. En ook dat kan nu 24/7. |