Lier huldigt zijn sportkampioenen 2023

Tijdens de Nacht van de Sport  in CC De Mol werden  liefst 150 Lierse  sportlaureaten gehuldigd. Zij behaalden een kampioenstitel op provinciaal , Vlaams, Belgisch ,Europees en  zelfs Wereldniveau.

De sportpersprijs 2023 ging naar Mathias Van den Bogaert  omwille van zijn belangrijke rol als  speler, kapitein en jeugdcoach  van basketbalclub  Guco Lier  die hij zijn hele sportieve loopbaan trouw bleef.

Sportfiguur van het jaar werd  de 73 jarige Hugo Verhaegen  van Atletiekvereniging Lyra-Lierse  voor zijn schitterend atletiekseizoen. Hij behaalde  2maal goud en 1maal zilver op de World Master Games in Estland.  Ninte Kegeleers  van AV Lyra-Lierse werd verkozen  tot jongere van het jaar. Zij werd Belgisch kampioene 800 meter scholieren en haalde zilver op de Youth Memorial Van Damme .

Het  gemengd  interclubteam van AV Lyra-Lierse werd uitgeroepen tot Ploeg van het jaar . AV Lyra-Lierse  kroonde zich tot derde beste atletiekclub van België. De heren werden zelfs voor de tweede maal op rij de beste van het land.

Sportschepen Ivo Andries feliciteerde de vele sporters en hun club  met hun uitmuntende prestaties en verworven titels en drukte zijn appreciatie uit voor het werk van alle bestuursleden, de trainers en de  talloze vrijwillige medewerkers. De stad zal het sportgebeuren verder maximaal blijven ondersteunen.

Hij verwees ook naar de ontwikkeling van Sportpark  Hoge Velden .”De ontsluiting en aanleg  van de weginfrastructuur is klaar en enkele dagen geleden werd de Marieke Vervoortlaan officieel geopend.   De  opwaardering van de Sportvelden wordt verder afgewerkt. De bouw van nieuwe sportaccommodatie in het Netestadion wordt  wellicht  dit jaar opgestart”, aldus schepen van Sport Ivo Andries.

Schepen Andries sprak tevens zijn dank en waardering uit voor de financiële steun van alle sponsors aan de clubs. De bijdrage van de sponsors en de inkomsten van allerlei activiteiten georganiseerd door de vrijwilligers zijn van zeer groot belang voor het bestaan van de clubs.

Voorzitter  van de Sportraad Van de Weyer  onderstreepte het belang van doorgroei mogelijkheden  van de Lierse sport  in het beleidsplan ruimte tot 2050. In de volgende legislatuur verwacht hij  de bouw van een sporthal  in Koningshooikt  en de realisatie  van  het nieuwe atletiekgebouw in het Netestadion.