Enkele mogelijke scenario’s werden al eind 2018 aan de buurt voorgelegd. Met de opmerkingen vanuit de buurt, ging de stad opnieuw aan de slag. Er werden ondertussen bijkomende tellingen op verschillende tijdstippen gehouden en de kwestie werd voorgelegd aan de mobiliteitsraad. Uiteindelijk kwam één duidelijk scenario naar voren.
In het ontwerp maakt de stad het doorgaand verkeer onmogelijk door tussen de Hulst- en Bremstraat een tractorsluis aan te brengen zodat enkel een landbouwtractor er voorbij kan. Elke straat wordt ook een fietsstraat. Verder wordt het Maaikeneveld aan de Mechelsesteenweg afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
De meeste buurtbewoners vonden dit scenario te verregaand . Ze zouden ook zelf een heel eind moeten omrijden om hun woning te bereiken. Door het sluipverkeer te verhinderen , zou bovendien de file op de Mechelsesteenweg richting Ring nog beduidend langer worden dan vandaag . De stad gaat nu werken aan een minder verregaande ingreep.