Lier lanceert een campagne voor wederzijds respect. Verschillende medewerkers gaven de voorbije maanden aan regelmatig geconfronteerd te worden met verbale agressie én gebrek aan respect van klanten en inwoners. Bij de medewerkers van het klantencontactcentrum, bij loketmedewerkers, medewerkers die op het openbaar domein opdrachten uitvoeren, maar ook bij medewerkers die vooral telefonisch of mailcontact hebben, komt dit meestal hard binnen. Het laat niemand ongeschonden.
“Onze medewerkers zetten zich elke dag in om een optimale dienstverlening te verlenen. Ze verdienen daarbij respect, net zoals elkeen dat verdient. Verbale agressie volledig vermijden is blijkbaar onmogelijk. Daarom maakte de stad eerder reeds werk van een agressiebeleid, inclusief agressieprotocol met uniforme procedures en opleidingen rond omgaan met agressie, “ stelt schepen Ivo Andries.
“Met de campagne die we nu lanceren willen we inwoners en klanten vragen om zich op een respectvolle manier te uiten naar medewerkers van stad en OCMW Lier. Daarnaast is het ook een oproep aan elke Lierenaar om respectvol met elkaar om te gaan. Met je buren, voorbijgangers op straat,… In het verkeer, in de winkel, op school, op café,… Kortom, met wie of waar dan ook. Lier wil immers een warme stad zijn waar we elkaar respecteren. Want ‘jij, ik, wij, hebben respect voor elkaar – we ❤ Lier’, vult schepen Sabine Leyzen aan.
“De respectcampagne omvat naast affiches, raamstickers en bannervlaggen, die je verspreid over de stad terugvindt, ook posts op sociale media. Medewerkers krijgen een button om – tijdens hun werktijd - op te spelden en zo de boodschap mee uit te dragen. In de zomereditie van het stadsmagazine ‘de peperbus’ lassen we een stickervel in met dezelfde boodschap”, besluit schepen Thierry Suetens.