Tweede dierenartspraktijk voor zwerfkattenproject

Voor haar zwerfkattenbeleid werkt  de stad  al enige tijd samen met dierenartsenparktijk AnimaLier aan de Berlaarsesteenweg. Sinds februari verhuisde de praktijk echter naar Berlaar, en zijn in Lier enkel nog consultaties mogelijk.

Vrijwilligers van het zwerfkattenproject Lier moeten hun gevangen zwerfkatten nu dus aanbieden voor een gezondheidsonderzoek, sterilisatie of castratie in Berlaar, waar ook de medische ingrepen gebeuren.

Het college  heeft nu beslist  een tweede dierenartspraktijk aan te duiden  voor de medische behandeling van zwerfkatten. Het gaat om de praktijk Aan de Vesten in de Van Boeckellaan. De dierenartspraktijk wordt aangesteld voor het zwerfkattenproject tot 31 december 2025, wat ook de einddatum is van de samenwerkingsovereenkomst met AnimaLier.

De stad hanteert een diervriendelijk zwerfkattenbeleid. Zo kan je tamme katten zonder baasje binnenbrengen bij de Lokale Politie. Zij controleren of de kat gechipt is en brengen ze naar een dierenasiel voor tijdelijke opvang. Als er geen baasje opduikt binnen de wettelijke wachttermijn (45 dagen) worden de katten ter adoptie aangeboden.

Voor schuwere katten is een asiel geen optie. Voor hen doet de stad  een beroep op vrijwilligers die de katten vangen, ze naar de lokale dierenartsen brengen en ze na castratie of sterilisatie op hetzelfde adres terug uitzetten. Zo  wordt vermeden  dat het territorium door nieuwe katten wordt ingenomen.