Willemsfonds Lier brengt hulde aan zijn stichter Anton Bergmann

Na aanleiding  van de 150 ste verjaardag van zijn overlijden hield een afvaardiging van het Willemsfonds-bestuur geleid door zijn voorzitter U. Van den Plas  een bloemenhulde aan het grafmonument van Tony Bergmann op de oude  parkbegraafplaats aan de Mechelsesteenweg.

Op het graf van Anton Bergmann staat een grote zuil met borstbeeld van de schrijver en een levensgrote marmeren engel. Anton Bergmann werd geboren in Lier op 29 juni 1835 en overleed er op 21 januari 1874.

Hij was advocaat, letterkundige en historicus. Samen met zijn vader, George Bergmann, vormde hij het middelpunt van een vooruitstrevende groep flaminganten. Anton zorgde voor een herleving van de Vlaamse literatuur. Onder de schuilnaam Tony verschenen in 1870 'Twee Rijnlandse Novellen' en in 1874 'Ernest Staas, advocaat’. Een belangrijke historische bijdrage is zijn omvangrijke monografie 'Geschiedenis der stad Lier' (1873).

Anton Bergmann stichtte  de Lierse afdeling van het Willemsfonds op 16 november 1873 in d’Eycken Boom op de Grote Markt.

Op verzoek van zijn vader richtte Anton in 1857 ons  liberale weekblad De Lierenaar op. Vanaf 1 januari 1857 tot het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog verscheen het blad elke  zondag. Anton Bergmann nam zeventien jaar lang de redactie van het liberale weekblad op zich.

Het was het eerste ideologisch gekleurd nieuwsblad. Het bracht uitgebreide binnen-en buitenlandse berichtgeving en bracht verslag uit  over de  werkzaamheden van de gemeenteraad. Vandaag is De Lierenaar 167 jaar jong en nog steeds  nieuwskrant van onze lokale partijafdeling.

.