Sociale woningen in Lier krijgen zonnepanelen

De nieuwe woonmaatschappij Woonstroom, actief in Lier, Duffel, Bonheiden en Sint-Katelijne-Waver plaatst samen met de  ASTER cv  zonnepanelen op woningen in de wijk Hemelplein en “Onbevlekt” in Lier. Zo krijgen sociale huurders de mogelijkheid om hun elektriciteitsrekening te verminderen. Recent werden de woningen in deze wijken ook voorzien van een dikke laag zolderisolatie.

Aannemer EnergyVision is gestart met de installatie van de zonnepanelen op de woningen. Een financieel voordeel voor de sociale huurder.

ASTER, cv  opgericht voor en door de sociale huisvestingssector, ondersteunt de woonmaatschappijen maximaal bij de activering van hun zonnepotentieel en bij andere energie- en duurzaamheidsvraagstukken.

“De bewoners van sociale woningen met ASTER-zonnepanelen, betalen op het moment dat de zon schijnt een tarief dat ongeveer 25% lager ligt dan het sociaal tarief of het markttarief”, weet Benjamin Torfs . “De Vlaamse regering bepaalt de tarieven en garandeert zo dat de gelijktijdig verbruikte zonnestroom de goedkoopste elektriciteit is voor de sociale huurders.”

De huurders betalen aan Woonstroom., eigenaar van de opgewekte stroom, enkel voor de zonnestroom die zij verbruiken wanneer de zon schijnt. Er zijn voor de huurders geen bijkomende kosten.

Schepen van Wonen Sabine Leyzen : “Sociale huurders kunnen niet altijd investeren in zonne-energie, vaak omdat ze niet de financiële middelen hebben, maar ook omdat ze geen eigenaar zijn van de woning. Dankzij ASTER helpen we de energiefactuur van onze huurders te verlagen en helpen we energiearmoede aan te pakken. Dat we zo ook ons steentje bijdragen aan een beter klimaat, is natuurlijk mooi meegenomen. Een win-winsituatie dus.”

De elektriciteit die niet wordt verbruikt, verkopen de woonmaatschappijen aan Energie.be. De opbrengsten vloeien volledig terug naar de sector en sociale huurders die geen directe toegang hebben tot zonne-energie. De opbrengsten kunnen ook worden gebruikt voor andere duurzaamheidsinitiatieven van de sociale huisvestingsmaatschappijen.

Het gaat in Lier om een eerste proefproject. Wanneer de opbrengsten voor alle partijen gunstig uitvallen en de werklast voor de verrekening van de kosten en opbrengsten op een vlotte manier verwerkt kunnen worden, zullen ook andere wijken aan bod kunnen komen.